volg ons op:
100 Rabobank en Kampong balletjes.png 110 Kids Kick-off.png 120 H1.png 125 Klapperboom vanuit spelerstunnel.png 130 D1.png 135 Hockeybal en deel pion.png 140 Buddy Kellerman.jpg 150 BlauwHartTips.jpg 155 Rolstoelers.jpg 160 Terras.png 165 David Harte.jpg 170 Pionnen.png 175 Sproeier.jpg 180 BlauwHartTips.jpg 185 Philip Meulenbroek.jpg 190 clubhuisfotowand.jpg 195 Shirts2.jpg 200 Zonnebril.jpg 210 Jongens op het veld ruggen.jpg
Jeugd
Senioren

Ga je sporten in de hitte?

Nieuwsafbeelding
Dat het warm is, kan je niet ontgaan zijn. Als je gaat hockeyen, denk dan even goed na hoe je dat met deze temperaturen gaat doen. Trainen boven de 30 graden is pittig, dus als je tóch gaat sporten bij warmte, zorg dan voor een goede voorbereiding, ken je eigen grenzen en stop als je lichaam het laat afweten.


Algemene tips:

*  Start niet te snel zodat je lichaam aan de warmte kan wennen.

*  Zorg dat je goed eet en drinkt en weet wat je doet. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel.

*  Drink voldoende, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd met grote slokken per keer.

*  Zoek tijdens pauzes en wissels de schaduw op. Drink en koel je lichaam. Zorg voor voldoende schaduw in de dug-out en plaats zo nodig parasols/beschutting over de dug-out.

*  Pas je kleding aan de weersomstandigheden aan. Draag goede warmte- en vochtregulerende kleding. Een oplopende lichaamstemperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid zorgt voor achteruitgang van je prestaties en vergroot de kans op kramp, flauwvallen of een zonnesteek.

*  Water over het hoofd gooien of een natte handdoek in de nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken.

*  Smeer je (minstens een half uur van tevoren) in met genoeg zonnebrandcrème voordat je gaat sporten.

*  Luister naar je lichaam. Het kan heel goed zijn dat je bij warme omstandigheden mindere prestaties levert dan normaal, je hartslag stijgt namelijk sneller. Als je je niet lekker voelt, stop dan of neem even een pauze. Vooral ongetrainde mensen moeten er rekening mee houden dat ze waarschijnlijk minder lang of minder intensief kunnen trainen dan normaal. 


Tijdens een wedstrijd: Drinkpauze inlassen boven 27ºC
Bij een temperatuur boven de 27ºC is het toegestaan om tijdens wedstrijden een drinkpauze in te lassen. Op basis van de temperatuur en de al dan niet aanwezige verkoelende wind, beslist de scheidsrechter, na raadpleging van beide coaches of managers, of het nodig is de wedstrijd te onderbreken voor drinkpauzes. Na ongeveer 17,5 minuut spelen zoekt de scheidsrechter een geschikt dood spelmoment om het spel stil te leggen en een drinkpauze in te gelasten. De drinkpauze duurt 1 minuut en kan maximaal één keer per speelhelft worden ingelast. Deze drinkpauze is geen coachmoment, dus snel drinken en verder met de wedstrijd. Na 1 minuut moet de wedstrijd worden hervat op de plek waarop het spel is stilgelegd.
(uit: het "Weerprotocol & afgelastingsprocedure van de KNHB d.d. mei 2019" )

Geniet van de zomer!
 
Reacties

Powered by LISA